P i s m o P r z y j a c i ó ł s z t u k i k r ó l e w s k i e j
46 k ą c i k l i t e r a c k i
aktorzy w osobach omasa Dunna En-
glisha oraz ma pani Osborn. English,
zazdrosny o sław Poego, przyłczył
si do chóru oskarycieli – włanie
w chwili, gdy Edgar Allan zwrócił si
do niego o pomoc. Doszło do bójki
midzy Poem i Englishem, z której
poeta wyszedł mocno pokancerowany
przez adwersarza. W midzyczasie pani
Ellet odwołała swoje oskarenie, ale w
jego miejsce postawiła nowe, o wiele
jeszcze cisze: listy, które miała jej
pokaza pani Poe, poeta pisał sam do
siebie – widoma oznaka „lunatyzmu”,
czyli choroby umysłowej. To wyznanie
stało si ródłem plotkarskiej notki
na łamach dziennika „e St. Louis
Reveille”: „poruszenie ogarnło Nowy
Jork, a to z powodu pana Edgara A.
Poe, poety i pisarza, który zaniemógł
tak dalece, e jego przyjaciele musieli
odda go pod opiek doktora Brighama
ze Schroniska dla Obłkanych w Utica
[koło N.J.]”.
P
oe nie pozostał dłuny i zaatako-
wał przeciwnika na polu, na któ-
rym dysponował wyran przewag.
Latem 1846 r., na łamach czasopisma
„Godey’s Lady’s Book”, w prowadzo-
nej przez siebie stałej rubryce nazwał
Englisha „osob pozbawion nawet
elementarnego wykształcenia, któ-
ra trudzi si z zamiarem pouczania
ludzkoci w sprawach literatury”. List
opublikowany przez Englisha w lip-
cu tego roku w „New York Mirror”
skłonił Poego do oskarenia wydawcy
gazety o zniesławienie. Spraw jednak
w sdzie przegrał.
Skandal, osignwszy jesieni 1846
roku swoje apogeum, zaczł zwolna za-
miera, tym bardziej, e pani Osborn,
przyczyna ataków ze strony zazdrosnej
pani Ellet, pogodziła si zmem.
Oar, bezbronn, stała si Virginia
Poe, która stale otrzymywała złoliwe,
anonimowe listy – co nie mogło nie
wywrze wpływu na stan jej zdrowia.
Tuberkuloza była w jej czasach choro-
b w zasadzie nieuleczaln. Umierajc
w styczniu 1847 r., miała powiedzie,
e pani Ellet „była jej morderczyni”.
Nie rozgrzeszajc wtym miejscu Ed-
gara Allana Poego, którego alkoholizm
i róne, niekoniecznie literackie, eks-
cesy stały si praródłem nieszczcia,
musimy wyrazi zrozumienie dla jego
bezkrwawej, przecie okrutnej zemsty
na Englishu. Zemsta ta miała prze-
dłuenie w innym jeszcze opowiada-
niu Poego Żabi skoczek (Hop-Frog),
opublikowanym w marcu 1849 roku, a
wic roku jego mierci. Fabuła utworu
osnuta została wokół okrutnej zemsty
królewskiego błazna, karła, na jego
władcy i siedmiu ministrach. Karzeł
jest bardzo podatny na alkohol, a król,
który zna słabo błazna, zmusza go
do spełniania pełnych pucharów wina.
Nie wchodzc tu ju w szczegóły sady-
stycznej w tonie opowieci, zauwamy,
e koniec koców to jednak Poe był
tym, który „uderza z bezkarnoci”,
nie przypisujc sobie zasługi za własn
literack zemst.
Piszc Baryłkę Amontillado, pisarz
mógł si te inspirowa współczesnymi
sobie zjawiskami ogólniejszej natury.
Po pierwsze – przynajmniej po czci
– ideami Washingtonian Movement
(Washingtonian Temperance Society
lub Washingtonian Total Abstinen-
ce Society), zawizanego w 1840 r.
wBaltimore stowarzyszenia lansuj-
cego abstynencj alkoholow. Grup
tworzyli byli alkoholicy, próbujcych
odstraszy ludzi od picia. Poe miał
obiecywa przyłczenie si do ruchu
w 1843 roku, po atakach choroby al-
koholowej, nie bez nadziei na jak
publiczn funkcj. Baryłka Amontillado
byłaby wtedy pisan ad usum delphini
ponur przypowieci o zgubnych skut-
kach naduywania alkoholu.
P
o drugie, yciowa i pisarska ak-
tywno Edgara Allana Poe przy-
padła na okres silnej w Nowym Jorku
i ssiednich stanach antymasoskiej
reakcji, zapocztkowanej w 1826 roku
tzw. spraw Morgana. Zniknicie no-
wojorskiego wolnomularza Williama
Morgana (1774 – 1826?) w nigdy nie
wyjanionych okolicznociach spowo-
dowało oskarenie domniemanych
sprawców o dokonanie rytualnego
mordu na bracie, który ujawni miał
tajemnice masoskie. Morgan bo-
wiem, osoba o nie najlepszej reputacji,
postrzegana jako „pijak i hazardzista”,
popadłszy w konikt z macierzyst
lo w Batavii, miał si odgraa, i
opublikuje ksik zat. Illustrations
of Masonry, ujawniajc tajemnic
stopni wolnomularskich. Ksika ota-
kim tytule, pisana z pozycji nieprzy-
jaznych masonerii, w istocie ukazała
si w Batavii, w stanie Nowy Jork ju
po znikniciu Morgana.
W
ymierzone w masoneri oskar-
enia przybrały szybko form
politycznego ruchu, na czele którego
stanli przeciwnicy prezydenta An-
drew Jacksona (który był wolnomu-
larzem), a nawet w 1832 r. wysunli
własn kandydatur Williama Wirta.
Partia nie odniosła znaczcych suk-
cesów, uzyskujc jedynie 7 głosów
elektorskich, ale pozycja nowojorskiej
masonerii uległa silnemu osłabieniu:
z227 ló podległych w 1827 roku
Wielkiej Loy Stanu Nowy Jork, w
1835 r. pozostało zaledwie 41. W
chwili, gdy spór Poego z Englishem
osignł swe apogeum, ukazała si
ksika autorstwa Johna Quincy
Adamsa (1767 – 1848), szóstego pre-
zydenta (1825-1829), zarazem rywala
Jacksona w walce o prezydentur, zat.
Leers on the Masonic Institution –
wielce krytyczna wobec ameryka-
skiej masonerii. Kryzys zaufania do
bractwa zakoczył si w USA dopiero
po 1850 roku, a przełomowym mo-
mentem okazała si wojna secesyjna.
O
powiadanie o zemcie Montre-
sora na Fortunacie doczekało
si w XX wieku rónych ekranizacji
iinscenizacji. Polski widz miał okazj
zapozna si z telewizyjn nowel z
1971 roku (premiera 04.02.1972.),
w reyserii Leona Jeannota, w której
pierwszego z bohaterów zagrał Henryk
Boukolowski, drugiego za Franci-
szek Pieczka – w ramach znakomite-
go cyklu „opowieci z dreszczykiem”.
Mona tylko ałowa, e w interpre-
tacji Jeannota i Bolesława Michałka
(współautora scenariusza) zabrakło
owego „motywu masoskiego”, do-
dajcego pieprzu genialnej miniaturze
literackiej Edgara Allana Poe. #