P I S M O P R Z Y J A C I Ó Ł S Z T U K I K R Ó L E W S K I E J
8N A S Z E K O R Z E N I E – K O N T R O W E R S J E
za wyraaj jego wiar w staroytny,
sigajcy pocztków wiata rodowód
masonerii. Zawieraj liczne aluzje co
do tego, e tradycja wolnomularska
łczy si integralnie z prastar tradycj
hermetyczn. Jednak zasad, która
w najwikszym stopniu przyczyniła
si do sukcesu formuły Wielkiej Loy
Londynu, było jej propastwowe na-
stawienie: wobec Korony, dynastii
władajcej Brytani, Kocioła Anglii.
Artykuł drugi Konstytucji, zatytuło-
wany O władzy pastwowej najwyszej
i podległej głosił, co nastpuje:
„Mularz, gdziekolwiek by nie prze-
bywał i pracował, jest pokojowym
poddanym władz pastwowych; nigdy
nie angauje si w spiski i konspiracje
przeciwko pokojowi i dobrobytowi
narodu, ani te nie odnosi si lekcewa-
co do władz niszych rang. Ponie-
wa Mularze zawsze krzywdzeni byli
przez wojn, rozlew krwi i zaburzenia,
dawni królowie i ksita skłonni byli
popiera owych rzemielników dla
ich pokojowej postawy i lojalnoci.
W ten sposób [Mularze] praktycznie
odpowiadali na oszczerstwa adwer-
sarzy i powikszali chwał Bractwa,
które rozkwitało w czasach pokoju.
Dlatego, jeli który z Braci zbuntuje
si przeciw pastwu, nie powinien
by popierany w swym buncie, jak-
kolwiek mógłby by ałowany jako
człowiek nieszczliwy. Jeli jednak
nie zostanie uznany winnym innego
przestpstwa, to cho lojalne Bractwo
powinno i bdzie musiało odegna
si od jego buntu, aby chwilowo nie
dawa rzdowi pretekstu lub pod-
staw do politycznej podejrzliwoci,
nie bdzie mona wydali go z Loy,
a jego stosunek do niej pozostanie
niezmieniony”.
W
sytuacji silnej opozycji wobec
panujcej dynastii hanower-
skiej deklaracja lojalnoci wobec
pastwa jako takiego miała charak-
ter deklaracji politycznej. Skonfron-
towało to Wielk Lo z jakobick
(chodzi o „jakobitów”, zwolenników
obalonej dynastii Stuartów) wik-
szoci ló angielskich, na dłusz
jednak met umoliwiło przycig-
nicie do nowej obediencji przed-
stawicieli dworu, rodziny panujcej
nie wyłczajc. W 1737 roku w Bath
inicjowany został do masonerii lon-
dyskiej nastpca tronu angielskiego,
syn Jerzego I, ks.Walii, Fryderyk
Ludwik. Sukcesy Wielkiej Loy na
polu towarzyskim i politycznym szły
w parze z sukcesem organizacyjnym.
W cigu pierwszych czterech lat od
swego powstania powikszyła ona
czterokrotnie liczb podległych sobie
ló – z 4 do 16. W 1725 roku ju 52
loe angielskie uznawały jej zwierzch-
no, za w 1732 roku – 109, tote pi
lat póniej zmieni nazw na Wielk
Lo Anglii. Obecnie liczba warszta-
tów pracujcych pod obediencj Wiel-
kiej Zjednoczonej Loy Anglii zblia
si systematycznie do 10 tys.
Ó
w integrujcy, zarazem atrak-
cyjny dla elit charakter loowej
obrzdowoci uległ z czasem pogł-
bieniu, zwłaszcza gdy brytyjski system
wolnomularstwa, z pocztkiem XVIII
wieku wci jeszcze bardziej ceremo-
nialnego ni spekulatywnego, prze-
kroczył Kanał Angielski i rozpoczł
szybki pochód przez Francj, Wło-
chy, Niemcy, Skandynawi oraz (ju
ok.1719 roku) Polsk. Cho pierw-
szymi zwierzchnikami powstałej około
1730 roku wielkiej loy paryskiej byli
angielscy arystokraci, to loe działajce
na przedmieciu Parya, w Faubourg
Saint-Germain uległy szybkiej romani-
zacji i utorowały sobie drog na salony
Wersalu, arystokracji i bogatego miesz-
czastwa. W tych elitarnych krgach
dokonał si znamienny awans rytuału
i rozbudowanie go do rangi wielopo-
ziomowego systemu o ezoterycznym,
zarazem kwazi-religijnym charakterze.
Wolnomularskiej aktywnoci szko-
ckiego emigranta, pisarza Andrew
Ramsaya (1668–1743) Francja, jego
nowa ojczyzna, zawdzicza powsta-
nie tzw. Wysokich Stopni – systemów
wtajemniczenia rozwijajcych trzy
podstawowe stopnie wtajemniczenia
(ucznia, czeladnika, mistrza), zrodzone
na Wyspach Brytyjskich. Wizja zre-
formowanej masonerii, któr w 1736
roku roztoczył przed adeptami Ramsay
w słynnej Mowie (Discours), zaowoco-
wała powstaniem Ścisłej Obserwancji
Templariuszy (S.O.T.), pseudorycer-
skiego zakonu kultywujcego ezote-
ryczn wersj chrzecijastwa. Zakon
zdominował na kilka dziesitków lat
masoneri we Francji, w Niemczech,
Skandynawii, a take w Rzeczypospo-
litej Obojga Narodów.
J
eli wic spojrzymy na genez wol-
nomularstwa spekulatywnego od
strony jego funkcji, zarazem społecz-
nego i etnicznego obszaru oddziaływa-
nia, to nie ma wtpliwoci co do tego,
e jego znany nam dzi kształt zrodził
si – po długim czasie inkubacji (XVI–
XVIII w.) w Anglii i Szkocji – midzy
Londynem a Paryem, w okresie od
drugiej do czwartej dekady XVIII
wieku. Daty roczne: 1717 (powoła-
nie Wielkiej Loy Londynu) – 1723
(publikacja Ksigi Konstytucji An-
dersona) – 1737 (publikacja Mowy
Ramsaya) stanowi kamienie milowe
w tym procesie. Nic tedy dziwnego, e
rok 1717 pozostaje (i pozostanie za-
wsze) s y m b o l i c z n dat narodzin
Sztuki Królewskiej, czyli wolnomular-
stwa nowego typu: symbolicznego,
zwanego te spekulatywnym.
Prof. dr hab. Tadeusz Cegielski
Uniwersytet Warszawski
1 T. Cegielski, Ordo ex Chao. Wolnomularstwo i wiatopogldowe kryzysy XVII i XVIII w., Warszawa 1994.
2 D. Stevenson, James Anderson: Man and Mason, „Heredom. e Transactions of the Scoish Rite Research Society”, t. 10: 2002, s. 93-138, tu: s. 100.
3 T. Cegielski, Ksiga konstytucji 1723 roku i pocztki wolnomularstwa spekulatywnego w Anglii. Geneza – Fundamenty – Komentarze. Reprodukcj wydania
Konstytucji Wolnych Mularzy Jamesa Andersona z 1723 roku, wraz z przekładem z jzyka oryginału do druku podał, przypisami i komentarzami opatrzył…
Warszawa 2011, s. 398-449, tu: s. 401.
4 Szerzej na ten temat: T. Cegielski, Ksiga konstytucji 1723 roku, op. cit., rozdział 5.3. Angielskie korzenie wielkiej loy ancuskiej, s. 210-214.
5 Por. ibidem, rozdz. 5.4. Kawaler Andrew Ramsay (1668-1743) i kryzys ancuskiej masonerii, s. 214-232.