P I S M O P R Z Y J A C I Ó Ł S Z T U K I K R Ó L E W S K I E J
12 S U K N I A I F A R T U S Z E K
N
atomiast pierwsze wyłcznie
eskie loe tworzyły kobiety,
którym nie odpowiadała forma pracy
koedukacyjnej. Fakt powstania wol-
nomularstwa kobiecego był, midzy
innymi, wyrazem historycznego pro-
cesu emancypacji kobiet i denia do
równouprawnienia. Był take reakcj
na dominacj mczyzn take i w tej
dziedzinie ycia społecznego. Jasno
uwidacznia to historia wolnomular-
stwa eskiego w Anglii.
W 1902 roku powstała w Londy-
nie pierwsza loa mieszana, nale-
ca do midzynarodowego Zakonu
Mieszanego Le Droit Humain, pod
przewodnictwem Annie Bessant, teo-
zoi inicjowanej kilka lat wczeniej
w Paryu. Dynamiczny rozwój nurtu
wolnomularstwa mieszanego w Anglii
zaowocował stworzeniem Federacji
Angielskiej zakonu LDH. Niemniej
ju w 1908 roku grupa sióstr i braci,
pragncych uwolni si od dominacji
francuskiej i podwaajc zbyt lai-
ckie, ich zdaniem, tendencje zakonu,
tworzy „e Honorable Fraternity
of Ancient Masonry (H.F.A.M). Po
piciu latach istnienia tej obediencji
mieszanej, w 1913 roku, nastpuje
rozłam prowadzcy do powstania
nowej obediencji, „e Honorable
Fraternity of Ancient Freemasonry
(H.F.A.F), która stopniowo prze-
kształca si w obediencj wyłcz-
nie kobiec, podejmujc, na wzór
regularnych ló mskich/narodo-
wych, decyzj zabraniajc inicjo-
wania mczyzn i ograniczajc ich
uczestnictwo w pracach loowych
(ok. 1920r.). Tendencja ta stopniowo
zdominowała take „e Honorab-
le Fraternity of Ancient Masonry”.
Z ponownego połczenia tych dwóch
Zakonów w 1935 roku powstaje obe-
diencja wyłcznie eska, niezezwa-
lajca nawet na wizyty braci.
Niewtpliwie powstanie na Wyspach
Brytyjskich obediencji kobiecej, wy
-
kluczajcej drug połow ludzkoci,
było midzy innymi reakcj na wspo-
mniany ju ekskluzywizm ló mskich,
niedopuszczajcych kobiet do udziału
w tym elitarnym projekcie samodo-
skonalenia. W 1958 roku zakon ten
przyjmuje nazw „e Order of Wo-
men Freemasons” (O.W.F).
O
becnie Obediencja liczy prze-
szło 6000 członki i ma 300 ló
w samej Anglii, rozwijajc si take
dynamicznie w innych krajach wia-
ta: w Australii, Kanadzie, Hiszpanii,
Afryce Południowej, Zimbabwe... Od
1999 roku uznana jest przez Wielk
Lo Anglii (United Grand Lodge of
England) jako obediencja „regularna”,
angielska masoneria eska, na wzór
mczyzn, nie utrzymuje adnych
kontaktów z innymi midzynarodowy-
mi obediencjami kobiecymi, które ak
-
ceptuj wizyty braci w swoich loach.
Ojczyzn liberalnego wolnomular-
stwa kobiecego jest Francja. Wywodzi
si ono z tradycji ló adopcyjnych.
To w kraju Voltaire’a i Jana Jakuba
Rousseau powstał 21 padziernika
1945 roku pierwszy niezaleny wol-
nomularski eski zakon: Wolno-
mularski Kobiecy Zwizek Francji
(L’Union Maconnique Feminine de
France), który w 1952 roku przekształ-
cił si w Wielk esk Lo Francji
(Grande Loge Feminine de France),
aktywnie działajc do dnia dzisiej-
szego, przede wszystkim na terenie
Francji europejskiej i jej terytoriów
zamorskich, ale równoczenie pro-
wadzc aktywn polityk rozwoju
wolnomularstwa kobiecego poza gra-
nicami Francji.
Dziki tej Obediencji, ju na po-
cztku lat dziewidziesitych,
w 1993 roku, powstał zalek pol-
skiego wolnomularstwa kobiecego, co
doprowadziło do utworzenia w roku
2000 pierwszej loy kobiecej w histo-
rii wolnomularstwa w naszym kraju.
Obecnie istniej w Polsce dwie Loe
kobiece – Prometea (2000) i Gaja
Aeterna (2010). Loe te nale do
wspomnianej ju Wielkiej eskiej
Loy Francji, która skupia około
14000 członki w 420 loach i jest
najwiksz kobiec organizacj wol-
nomularsk w Europie, a najpraw-
dopodobniej i na wiecie. Niedawno
powstała w Warszawie pierwsza w Eu-
ropie rodkowo-Wschodniej eska
Loa Doskonałoci – Lux Orientis
(2017) w ramach struktur Najwyszej
eskiej Rady Francji.
* * *
R
uch wolnomularski stawia sobie
za cel prac dla dobra ludzkoci.
Wyrósł z gleby Owiecenia, promujc
wielowymiarowego i spełnionego czło-
wieka. Jest metod samodoskonalenia,
polegajc na indywidualnej pracy
jednostki w grupie. Chocia formalnie
czerpie swe treci z tradycji judeo-
chrzecijaskiej, jednak wykracza
poza ni, bdc nonikiem wartoci
uniwersalnych.
Kartezjaska koncepcja człowieka
i jego roli w wiecie, charakterystycz-
na dla Owiecenia, opierajca si na
tradycyjnym paradygmacie ładotwór-
czej intencji, została zakwestionowana
w XX wieku przez zjawiska społeczno-
-kulturowe, które Zygmunt Bauman
nazywa „ponowoczesnoci”. O ile
paradygmat epoki nowoczesnej opie-
rał si na kulcie rozumu, ładu i porzd-
ku społecznego z ustalon hierarchi
i wartociami etycznymi, to przejcie
do epoki ponowoczesnej odbyło si
poprzez ich pełn dekonstrukcj we
wszystkich wymiarach ycia społecz-
nego.
E
poka ponowoczesna to wiat płyn-
nej wzgldnoci wszelkich idei, re-
latywizmu poddajcego w wtpliwo
wartoci uniwersalne, tradycj, histo-
ri; wiat szybkich zmian, nietrwałych
zwizków, natychmiastowych graty-
kacji, fragmentarycznoci i przy-
godnoci bytów. Współczesny wiat
cywilizacji zachodniej to wiat bez
sacrum. Wolnomularstwo natomiast
odwołuje si do wartoci uniwersal
-
nych wypracowanych przez ludzko
na przestrzeni dziejów. Uniwersalnych
w tym sensie, e nieprzemijajcych,
niezmiennych, bo dotyczcych samej
istoty człowieczestwa. Zderzenie
wartoci i stylów ycia spluralizowanej
kultury ponowoczesnej z wolnomu-
larskim kultywowaniem wartoci uni-
wersalistycznych uzasadnia pytanie,
czy w takim wiecie wolnomularstwo
ma jeszcze sens.