
P I S M O   P R Z Y J A C I Ó Ł     S Z T U K I   K R Ó L E W S K I E J
12 S U K N I A   I   F A R T U S Z E K
metalu, deprecjonując cechy dwóch 
pozostałych. Ponieważ szkatułki są 
symbolami kobiecymi (jak pudełka, 
kosze itd.), widzimy, że chodzi tu o do-
konywanie przez mężczyznę wyboru 
pomiędzy trzema kobietami. Można 
zapytać, dlaczego musiał wybrać właś-
nie ołów? Symbol nieruchomości, 
śmierci i melancholii? 
Podobnie przedstawia się treść innej 
szekspirowskiej sceny. Stary król Lear 
postanawia podzielić królestwo po-
między swoje trzy córki, w zależności 
od tego, jak bardzo każda z nich go 
kocha. Dwie starsze siostry Goneril 
i Regan nie ustają w zapewnieniach 
o swojej miłości, którą wznoszą 
nad niebiosa. Trzecia córka Korde-
lia wzdryga się, kocha, ale czyni to 
w skrytości ducha. Jej powściągliwość 
doprowadza ojca do wściekłości. Nie 
dostrzega on i nie nagradza niepozor-
nej, bezsłownej miłości trzeciej córki. 
Odrzuca Kordelię, dzieląc królestwo 
pomiędzy dwie pozostałe, na swoją 
i ich zgubę. A powinien wybrać tę 
trzecią, tylko ten wybór dałby mu 
bowiem spokój i spełnienie. 
I ponownie można zadać pytanie: 
Co symbolizuje ta trzecia? I dlaczego 
wybór musi paść właśnie na nią? 
P
osługując się nadal techniką psy-
choanalityczną, wchodzimy na 
szlak interpretacji, który wiedzie do 
tego, co nieprzewidywalne i ukryte, 
albowiem Freud zwraca uwagę na 
ciekawą osobliwość trzeciej kobiety. 
Kordelia robi z siebie postać niepozor-
ną niczym ołów, nie mówi, ale „kocha 
i milczy”. W krótkiej mowie wygłoszo-
nej w związku z wyborem ołowianej 
szkatułki Bassaniano mówi do Porcji: 
„…twoja prostota jest mi bliższa od 
wymowności innych”. Zatem idąc dalej 
tą drogą, możemy powiedzieć, że złoto 
i srebro „krzyczą”, a ołów jest milczący 
– jak Kornelia „kocha i milczy”. 
Freud, nawiązując do mitu o Parysie, 
stwierdza, że w tej starogreckiej opo-
wieści nie przeczytamy o powściągli-
wości Afrodyty. Każda z trzech bogiń 
przemawia do młodzieńca, walcząc 
o jabłko, próbując zdobyć względy 
Parysa i przekonać go do siebie. Ale 
w bardziej współczesnym opracowa-
niu tej sceny, w libretcie z operetki 
Piękna Helena Oenbacha powstałej 
w 1864 roku, Parys – gdy już skończył 
opowieść o zaletach dwóch innych 
bogiń – opowiada, jak zachowywała 
się Afrodyta podczas zawodów o tytuł 
najpiękniejszej: 
A ta trzecia- tak ta trzecia- 
Stała obok całkiem niema
Jej musiałem odda jabłko…
J
eśli uznamy, że cecha charaktery-
styczna naszej trzeciej to niemota, 
dowiemy się, że w marzeniach sennych 
motyw milczenia był interpretowany 
jako śmierć. 
Milczenie jako symbol śmierci poja-
wia się w baśni braci Grimm Dwuna-
stu braci, w której król i królowa mieli 
dwanaścioro synów. Król pewnego 
dnia oznajmia, że jeśli jego trzynaste 
dziecko będzie dziewczynką, synowie 
będą musieli umrzeć. Oczekując na na-
rodziny dziecka, rozkazał przygotować 
dla synów dwanaście trumien. Dzięki 
pomocy matki chłopcy uciekają do 
lasu, budują w nim dom, który staje się 
ich schronieniem. Na świat przychodzi 
dziewczynka, dorasta i dowiaduje się 
od matki, że miała dwunastu braci. 
Wstrząśnięta opowieścią, postana-
wia ich odnaleźć. Udaje się do lasu, 
gdzie spotyka najmłodszego brata, 
który prowadzi ją do pozostałych. 
Bracia i siostra płaczą ze szczęścia, 
że mogli się odnaleźć. Pewnego razu 
przygotowują wspaniałą ucztę, do 
której z ogrodu dziewczynka zrywa 
dla braci dwanaście kwiatów lilii. Gdy 
to robi, bracia zmieniają się w kruki 
i odlatują. Dziewczynka dowiaduje się 
od wiedźmy, że warunkiem odczaro-
wania braci jest siedem lat milczenia. 
Poddaje się tej próbie, a godząc się na 
ten warunek, sama w symboliczny 
sposób umiera za braci, co przywraca 
im ludzką postać. 
P
odobnie w bajce o Kopciuszku, 
w której książę również dokonuje 
wyboru; pantofelek pasuje tylko na 
jedną z trzech sióstr. Główna boha-
terka wiedzie życie w popiołach. Śpi 
na kominie, zagrzebuje się w popiele. 
W oryginale bracia Grimm zatytu-
łowali bajkę słowem Aschenpuel 
oznaczającym „popioły” lub „prochy”. 
Symboliczny sens imienia bohaterki 
w polskim tłumaczeniu Kopciuszek 
wprowadza w błąd, ponieważ zastępu-
je „popioły” kopciem mającym ozna-
czać coś brudnego, a przecież główna 
bohaterka była moralnie i etycznie 
czysta. 
Sięgając po symbolikę popiołu, 
obecną w dawniej kulturze śródziem-
nomorskiej, nawiązujemy dofaktu, 
słów: „prochem jesteś iwproch się 
obrócisz”, które mogą być rozumia-
ne zjednej strony wduchu uniżenia, 
aleteż uznania swojej skończoności. 
Popiół przypomina o śmiertelności; 
„końcem jest rozkład ciała, które 
obróci się wproch”. Popiół to znak 
żałoby, a symboliczne znaczenie po-
piołu uchodzi w wielu kulturach za 
symbol śmierci, przemijalności, ale 
też oczyszczenia i zmartwychwstania. 
Zatem tutaj też mamy kobiety przed-
stawiane jako symbol śmierci. Nie jest 
to jednak uosobienie czegoś, czego 
należy się lękać i przed czym uciekać. 
Wręcz przeciwnie, kobieta jako śmierć 
jednocześnie daje życie, to z nią należy 
zostać. Najczęściej kojarzymy kobietę 
jako symbol matki-natury, zwłaszcza 
w jej namacalnym, rzeczowym aspek-
cie; uosobieniem tej, która daje życie. 
Jednak każda moneta ma dwie strony, 
i tam, gdzie życie, musi być też śmierć.
Dlaczego wybór musi właśnie paść 
na śmierć? Dlaczego nie wybierać 
złota, srebra, głośnych zapewnień 
o miłości? 
Gdyby językiem archetypów okre-
ślić, co determinuje harmonię w życiu, 
moglibyśmy domniemywać, że inte-
gralność życia opiera się na harmo-
nii z odwiecznymi prawami natury 
– z tym, co można nazwać cyklem 
życia-śmierci. To cykl budzenia się do 
życia, rozwoju, starzenia i śmierci, po 
której następuje odrodzenie. Wszyst-
ko musi podporządkować się temu 
rytmowi. Daje to możliwość życia 
w harmonii i zgodzie z odwiecznym 
prawem natury. Swoje przeznaczenie 
należy przyjąć z mądrością. Aby żyć,