P I S M O P R Z Y J A C I Ó Ł S Z T U K I K R Ó L E W S K I E J
12 S U K N I A I F A R T U S Z E K
metalu, deprecjonując cechy dwóch
pozostałych. Ponieważ szkatułki są
symbolami kobiecymi (jak pudełka,
kosze itd.), widzimy, że chodzi tu o do-
konywanie przez mężczyznę wyboru
pomiędzy trzema kobietami. Można
zapytać, dlaczego musiał wybrać właś-
nie ołów? Symbol nieruchomości,
śmierci i melancholii?
Podobnie przedstawia się treść innej
szekspirowskiej sceny. Stary król Lear
postanawia podzielić królestwo po-
między swoje trzy córki, w zależności
od tego, jak bardzo każda z nich go
kocha. Dwie starsze siostry Goneril
i Regan nie ustają w zapewnieniach
o swojej miłości, którą wznoszą
nad niebiosa. Trzecia córka Korde-
lia wzdryga się, kocha, ale czyni to
w skrytości ducha. Jej powściągliwość
doprowadza ojca do wściekłości. Nie
dostrzega on i nie nagradza niepozor-
nej, bezsłownej miłości trzeciej córki.
Odrzuca Kordelię, dzieląc królestwo
pomiędzy dwie pozostałe, na swoją
i ich zgubę. A powinien wybrać tę
trzecią, tylko ten wybór dałby mu
bowiem spokój i spełnienie.
I ponownie można zadać pytanie:
Co symbolizuje ta trzecia? I dlaczego
wybór musi paść właśnie na nią?
P
osługując się nadal techniką psy-
choanalityczną, wchodzimy na
szlak interpretacji, który wiedzie do
tego, co nieprzewidywalne i ukryte,
albowiem Freud zwraca uwagę na
ciekawą osobliwość trzeciej kobiety.
Kordelia robi z siebie postać niepozor-
ną niczym ołów, nie mówi, ale „kocha
i milczy”. W krótkiej mowie wygłoszo-
nej w związku z wyborem ołowianej
szkatułki Bassaniano mówi do Porcji:
„…twoja prostota jest mi bliższa od
wymowności innych”. Zatem idąc dalej
tą drogą, możemy powiedzieć, że złoto
i srebro „krzyczą”, a ołów jest milczący
– jak Kornelia „kocha i milczy”.
Freud, nawiązując do mitu o Parysie,
stwierdza, że w tej starogreckiej opo-
wieści nie przeczytamy o powściągli-
wości Afrodyty. Każda z trzech bogiń
przemawia do młodzieńca, walcząc
o jabłko, próbując zdobyć względy
Parysa i przekonać go do siebie. Ale
w bardziej współczesnym opracowa-
niu tej sceny, w libretcie z operetki
Piękna Helena Oenbacha powstałej
w 1864 roku, Parys – gdy już skończył
opowieść o zaletach dwóch innych
bogiń – opowiada, jak zachowywała
się Afrodyta podczas zawodów o tytuł
najpiękniejszej:
A ta trzecia- tak ta trzecia-
Stała obok całkiem niema
Jej musiałem odda jabłko…
J
eśli uznamy, że cecha charaktery-
styczna naszej trzeciej to niemota,
dowiemy się, że w marzeniach sennych
motyw milczenia był interpretowany
jako śmierć.
Milczenie jako symbol śmierci poja-
wia się w baśni braci Grimm Dwuna-
stu braci, w której król i królowa mieli
dwanaścioro synów. Król pewnego
dnia oznajmia, że jeśli jego trzynaste
dziecko będzie dziewczynką, synowie
będą musieli umrzeć. Oczekując na na-
rodziny dziecka, rozkazał przygotować
dla synów dwanaście trumien. Dzięki
pomocy matki chłopcy uciekają do
lasu, budują w nim dom, który staje się
ich schronieniem. Na świat przychodzi
dziewczynka, dorasta i dowiaduje się
od matki, że miała dwunastu braci.
Wstrząśnięta opowieścią, postana-
wia ich odnaleźć. Udaje się do lasu,
gdzie spotyka najmłodszego brata,
który prowadzi ją do pozostałych.
Bracia i siostra płaczą ze szczęścia,
że mogli się odnaleźć. Pewnego razu
przygotowują wspaniałą ucztę, do
której z ogrodu dziewczynka zrywa
dla braci dwanaście kwiatów lilii. Gdy
to robi, bracia zmieniają się w kruki
i odlatują. Dziewczynka dowiaduje się
od wiedźmy, że warunkiem odczaro-
wania braci jest siedem lat milczenia.
Poddaje się tej próbie, a godząc się na
ten warunek, sama w symboliczny
sposób umiera za braci, co przywraca
im ludzką postać.
P
odobnie w bajce o Kopciuszku,
w której książę również dokonuje
wyboru; pantofelek pasuje tylko na
jedną z trzech sióstr. Główna boha-
terka wiedzie życie w popiołach. Śpi
na kominie, zagrzebuje się w popiele.
W oryginale bracia Grimm zatytu-
łowali bajkę słowem Aschenpuel
oznaczającym „popioły” lub „prochy”.
Symboliczny sens imienia bohaterki
w polskim tłumaczeniu Kopciuszek
wprowadza w błąd, ponieważ zastępu-
je „popioły” kopciem mającym ozna-
czać coś brudnego, a przecież główna
bohaterka była moralnie i etycznie
czysta.
Sięgając po symbolikę popiołu,
obecną w dawniej kulturze śródziem-
nomorskiej, nawiązujemy dofaktu,
słów: „prochem jesteś iwproch się
obrócisz”, które mogą być rozumia-
ne zjednej strony wduchu uniżenia,
aleteż uznania swojej skończoności.
Popiół przypomina o śmiertelności;
„końcem jest rozkład ciała, które
obróci się wproch”. Popiół to znak
żałoby, a symboliczne znaczenie po-
piołu uchodzi w wielu kulturach za
symbol śmierci, przemijalności, ale
też oczyszczenia i zmartwychwstania.
Zatem tutaj też mamy kobiety przed-
stawiane jako symbol śmierci. Nie jest
to jednak uosobienie czegoś, czego
należy się lękać i przed czym uciekać.
Wręcz przeciwnie, kobieta jako śmierć
jednocześnie daje życie, to z nią należy
zostać. Najczęściej kojarzymy kobietę
jako symbol matki-natury, zwłaszcza
w jej namacalnym, rzeczowym aspek-
cie; uosobieniem tej, która daje życie.
Jednak każda moneta ma dwie strony,
i tam, gdzie życie, musi być też śmierć.
Dlaczego wybór musi właśnie paść
na śmierć? Dlaczego nie wybierać
złota, srebra, głośnych zapewnień
o miłości?
Gdyby językiem archetypów okre-
ślić, co determinuje harmonię w życiu,
moglibyśmy domniemywać, że inte-
gralność życia opiera się na harmo-
nii z odwiecznymi prawami natury
– z tym, co można nazwać cyklem
życia-śmierci. To cykl budzenia się do
życia, rozwoju, starzenia i śmierci, po
której następuje odrodzenie. Wszyst-
ko musi podporządkować się temu
rytmowi. Daje to możliwość życia
w harmonii i zgodzie z odwiecznym
prawem natury. Swoje przeznaczenie
należy przyjąć z mądrością. Aby żyć,